Jak radzić sobie z zachciankami ?

Zachcianki – czym właściwie są?

Zachcianki to najczęściej w naszym przypadku podjadanie pomiędzy głównymi posiłkami. Sięgamy po coś z tzw. braku laku czy po prostu z nudów. W ten sposób bardzo łatwo podbijamy kaloryczność naszej diety, często przekraczając nasze zapotrzebowanie i koniec końców tyjąc.

Czasami w naszej głowie pojawia się myśl “Coś bym zjadła, ale nie wiem co” – tu już powinna zapalić nam się czerwona lampka. Bo jeśli mówimy w ten sposób, to na pewno nie jesteśmy głodni, tylko mamy zachciankę, o której dzisiaj mowa. W takiej sytuacji po prostu sięgnijmy po wodę, herbatę czy kawę, która na dłuższą chwilę odepchnie nas od takiego myślenia, a w łatwy sposób po prostu doczekamy pory kolejnego posiłku.

zachcianki

Masz zachciankę czy odczuwasz głód?

Jak rozróżnić prawdziwe uczucie głodu od chęci podjadania? Jeśli powtarza się to u Ciebie bardzo często, a nawet codziennie, to wiedz, że Twojej diecie daleko do zbilansowanej.

Na odpowiednio zrównoważonym żywieniu, nie ma mowy o tym, żeby ciągle chodzić głodnym. Jeśli nasza dieta jest niskokaloryczna lub brakuje jej któregoś ze składników odżywczych to takie podjadanie będzie pojawiać się notorycznie. I nie jesteśmy w stanie tego uniknąć, a zachcianki nadal będą codziennością.

Owszem, każdemu się zdarza, że ma ochotę coś podjeść, ale jest to sporadyczne i nie ma w tym nic złego. Jednak jeśli sytuacja pojawia się częściej niż rzadziej, czas zadbać o swój jadłospis.

Jak pozbyć się zachcianek?

  • Sprawdź czy Twoja dieta jest odpowiednio zbilansowana pod względem składników odżywczych – czy spożywasz odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczy. Skontroluj za pomocą prostych aplikacji lub stron internetowych kilka dni ze swojej diety i zobacz, czy niczego w niej nie brakuje. Niech Twoja dieta ma od 40-60% węglowodanów, 15-20% białka, 20-35% tłuszczu.
  • Oblicz swoje zapotrzebowanie (całkowita przemiana materii) i miej pewność, że dostarczasz organizmowi tyle energii (kalorii), ile potrzebuje. Jeśli Twoja dieta będzie miała właściwą kaloryczność, o zachciankach możesz zapomnieć!
  • Pamiętaj o odpowiedniej ilości płynów. Pij wodę między posiłkami, co najmniej 1,5l dziennie. Jak lubisz wypijaj ziołowe herbaty czy kawę.
  • Nie myl sięgania po przekąski z nudów z głodem.
  • Oducz się jedzenia w trakcie oglądania telewizji czy przeglądania telefonu. Często podjadamy wtedy sporą ilość kalorii i się nie najadamy.
  • Zadbaj o warzywa i staraj się o ich obecność w każdym posiłku. Dodają one objętości, sycą i są większą gwarancją tego, że pomiędzy posiłkami nie będziemy myśleć o jedzeniu.
  • Jeśli odczuwasz potrzebę “chrupania” czegoś do filmu lub przy pracy, pokrój świeże warzywa. To zdecydowanie najmniejsze zło, a kalorie z warzyw nie będą miały większego wpływu na Twoją sylwetkę.
  • Częsta ochota na słodkie? Niech 2 z 4/5 posiłków w ciągu dnia będzie na słodko! Uwierz to bardzo pomaga. Przygotuj owsiankę, omlet czy naleśniki z owocami, gorzką czekoladą. Jeśli masz więcej czasu upiecz zdrowe ciasto. Słodkie posiłki to element zdrowej diety, więc jeśli będą w niej owoce, kakao, orzechy, to mamy zdecydowanie mniejsze szanse na podjadanie.

Podsumowując, musisz zadbać o to, aby Twoja dieta dostarczała odpowiednią ilość kalorii, białka, tłuszczy i węglowodanów. W momencie, gdy zwrócisz uwagę na jakość i ilość pożywienia pozbędziesz się notorycznych zachcianek i chęci podjadania pomiędzy posiłkami.

Obserwuj mnie na instagramie @katemos_dietetycznie