Dieta jesienią – na co zwrócić uwagę?

Dieta jesienią

Dieta o tej porze roku zmienia się u nas naturalnie, ale nie zawsze jesteśmy tego świadomi. W sklepach widzimy zmieniające się i dominujące kolory warzyw i owoców. Przeważa czerwień, pomarańcz i fiolet, a jedzenie zgodnie z porą roku możemy nazwać wtedy dietą sezonową.

Jesień to czas w roku, kiedy bardziej jesteśmy narażeni na obniżenie odporności i infekcje. Warto zatem zadbać o swoją dietę, aby wzmocnić swój organizm. Czy istnieją jakieś magiczne produkty, które należy jeść, gdy robi się chłodniej? Aby móc się cieszyć energią przez cały dzień i wzmocnić układ odpornościowy wystarczy kilka małych zmian. Przede wszystkim trzeba skupić się na owocach i warzywach ( nie tylko sezonowych), które zawierają witaminy i minerały, które są naturalnymi wspomagaczami dla naszej odporności. 

Jakie produkty powinny znaleźć się w Twojej diecie?

Jesienią warto dodawać do swoich potraw imbir, miód, cytrusy, czosnek, które naturalnie wzmacniają odporność, a tym samym zmniejszają ryzyko przeziębienia. Jesienią przede wszystkim trzeba skupić się na owocach i warzywach, które zawierają witaminy i składniki mineralne, dzięki którym naturalnie zadbasz o odporność. Jak już wspomniałam, warto wybierać te sezonowe, ale możemy również sięgać po inne. Dieta sezonowa jest bardzo prosta, a owoce i warzywa, które są bogactwem tak cennych dla nas składników odżywczych, są łatwodostępne. 

Owoce i warzywa po które warto sięgać jesienią:

  • jabłka
  • gruszki
  • śliwki
  • dynia
  • bakłażan
  • cukinia
  • papryka
  • pomidory
  • cebula
  • czosnek
  • ziemniaki, bataty
  • buraki
  • owoce cytrusowe

Jesienna dieta, czyli jaka?

Jeśli zastanawiacie się, jak dbać o siebie jesienią, to poza sezonowymi warzywami i owocami warto wykluczyć ze swojego menu alkohol i żywność wysoko przetworzoną. Jakość produktów jest niezwykle istotna w zachowaniu odporności. Nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę, ale nasza odporność zależy od stanu naszych jelit! Dlatego w naszym jesiennym jadłospisie powinno być również odpowiednio dużo białka, które stanowi budulec dla przeciwciał zwalczających patogeny. Nie zapominamy o pełnoziarnistych zbożach (w tym kasze), bulwach (ziemniaki, bataty), warzywach korzeniowych. Do każdego posiłku dodawajmy również źródła tłuszczu, którego wraz z jesiennią naturalnie zaczynamy jeść więcej.

Zwracajmy również uwagę na przyprawy. Dodawajmy zioła, korzenne (cynamon, kardamon, imbir, gałka muszkatałowa), słodka i ostra papryka, kurkuma. Dzięki nim rozgrzejemy nasze dania, które powinniśmy w większej ilości jeść na ciepło.

Kiszonki na jesień

           Jesienna dieta powinna zawierać kiszonki. Dlaczego? Wszelkie kiszonki naturalnie wspierają naszą florę bakteryjną w jelitach. Warto sięgać zatem po kiszoną kapustę czy ogórki, które z pewnością poprawią naszą odporność. Dostarczają również witamin B1, B2, B3, które regulują pracę metabolizmu oraz zwiększają przyswajalność żelaza. Ponadto są źródłem witaminy C, A, E, K oraz magnezu, wapnia, fosforu i potasu. Jesienią jedzmy kiszonki na surowo, ponieważ obróbka termiczna pozbawia je witaminy C i dobroczynnych bakterii.

Suplementacja

Podstawową i konieczną suplementacją dla każdego będzie witamina D. Dawka powinna być ustalana indywidualnie, po zbadaniu poziomu wit. D3 w naszym organizmie. Jednakże większość polskiego społeczeństwa ma jej niedobór, więc zaleca się sięgnąć chociaż po tą minimalną dostępną dawkę 2000 UI.

Poza witaminą D można wspomóc się witaminą C, która działa przeciwzapalnie. Jednak jeśli odpowiednio zadbamy o nasze żywienie, nie będzie to konieczny zabieg.

Jeśli chcesz jeść sezonowo, a nie masz pomysłu na jesienne dania, to zachęcam Cię do zakupu mojego najnowszego EBOOKA, w którym znajdziesz 30 zdrowych, jesienno-zimowych przepisów!